tisdag 2 juni 2020

Jag gör det sen...

Jag sitter här i mitt arbetsrum och ser mig omkring. Det ligger lite högar med papper här och där, en massa sladdar, en tumstock, flera par hörlurar, grejer till datorn, ett kassettband som jag har lyssnat på och så den engelska ordboken. En himla röra, jag borde röja upp här och få ordning - men nej, jag gör det sen... Det är för mycket att ta itu med - och så är det för varmt!

Ibland finns inte energin att ta itu med allt som man borde ta itu med - ibland är det enklare att fortsätta lägga papper efter papper på högen över osorterat. Det blir en slags vana, nån gång i framtiden får man ta itu med det men inte just nu. Men jag kan ju inte låta bli att fundera över varför det blir på det här viset, varför jag inte skapar ordning när jag vet att det är så befriande att ha ordningen!?

Jag har gått en fenomenalt bra kurs på en av mina tidigare arbetsplatser. Den hette SmartTime och var en riktigt effektiviserande kurs för min avdelning av mer eller mindre administrativa arbetsuppgifter! Kan verkligen rekommendera den för teamet eller enskilda personer om man känner sig stressad på jobbet.

Vi fick börja med att rensa skrivbordet. Endast ett papper fick ligga där inom synhåll och det var det papper som man höll på och jobbade med. Höll man på enbart med något i datorn skulle inget papper ligga på skrivbordet. Allt detta för att man ska kunna fokusera på en arbetsuppgift i taget och inte se alla andra arbetsuppgifter liggande i en hög och kanske t.o.m. få mig att börja fokusera på dem istället för det jag skulle göra!

Det var en liten del av kursen och den fick ett fantastiskt resultat över stressminskning! En annan del var att hålla inkorgen för alla mailen så ren som möjligt och att inte stup i kvarten titta om något nytt hade kommit in.

Känns det igen? Här sitter jag nu och ser högarna - stress. Vad ska jag göra nu? Jag går in på facebook och tittar om någon har gjort något bra inlägg och så kollar jag mailen samtidigt - stress. Det blir för jobbigt att titta på allt som behöver göras och därför prokrastinerar jag (ett annat ord för att skjuta upp). Det verkar som om stress föder stress och det vet vi ju skapar ohälsa i längden - så vad ska jag göra?

Stäng ner facebook och gör upp en plan för vad jag ska börja rensa och sortera, kolla mailen bara ett par gånger (max) under dagen - fokusera på det jag behöver göra och påbörja! Hur var det nu vi sa om liknelsen med gps:en - var det inte att man behöver påbörja resan för att till slut komma i mål (oavsett vilken väg man tar och hur sakta det än går)? Ja så var det - men innan man påbörjade resan stod gps:en och bara väntade... väntade på att man skulle ta första steget!

Men kan man inte skita i att ta itu med det då? Klart man kan - så länge det inte skapar en känsla av stress! Går man djupare och analyserar beteendet att bara lägga allt på hög så inser jag att det är ett sätt att bara tillfredsställa hjärnans behov av omedelbar belöning som styr detta - det skrev Anders Hansen om i sin fantastiska bok "Hjärnstark". Hjärnan väljer ut de göromål som ger omedelbar belöning - det är därför vi hellre gör de saker som är roliga än att lägga energi på alla surdegar (saker vi måste göra men egentligen inte vill)!

Sen finns det en sak till att fundera på - eftersom det till slut blir en vana att skjuta upp dessa tråkiga saker, så blir det snart också en vana att skjuta upp ALLA tråkiga saker som vi behöver göra och det kan få verkligen långtgående konsekvenser i ens liv och vardag!

Så hur blev det då? Jo, jag tog tag i den här uppgiften att skapa lite ordning eftersom jag visste att jag skulle må bra av det - allt är inte färdigt men högarna har blivit till en hög (och mycket mindre än den var från början)!

Har du något bra sätt att undvika prokrastinering (vilket som sagt är att skjuta upp saker hela tiden) får du gärna berätta det - antingen direkt här på bloggen (inloggning behövs ej) eller på facebook i tråden över det här inlägget. Jag skulle uppskatta fler idéer om hur man kan göra för att få saker gjorda!

Vill du veta något mer om vad vi fick lära oss på kursen så skriv det - jag berättar gärna :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar