tisdag 16 juni 2020

Känn ditt eget värde!

Jag lade ut en blänkare igår om att Rolls Royce och Bentley inte gör reklam för sina produkter - de vet att deras produkter är så värdefulla att de drar till sig köpare och att alla faktiskt inte har råd med dessa bilar!

Samma är det egentligen med oss människor också - vi ska inte behöva marknadsföra oss för att få vänner och människor som gillar oss, utan det räcker med att vara den man är! Det kommer alltid finnas de som inte har råd att vara vänner med oss - och de som har råd med detta och det handlar naturligtvis inte om att man kan köpa oss.

Egentligen är det rätt så enkelt - vi bara är som vi är och om jag citerar Eckhart Tolle så säger han precis det: "What is is" (Det som är är). Allt annat är inte det vi är, precis som jag skrev i bloggavsnittet om "Din och min historia". Försöker vi vara någon annan bara för att vinna andras gillande så är vi ute på hal is.

Men hur gör man då? Kan jag känna mitt eget värde? Självklart är det så att vi kan känna vårt eget värde - men då behöver vi sluta jämföra oss med andra. I jakten på att bli bättre än någon annan (grannen, jobbarkompisen, bästa vännen...) jagar vi bara efter yttre ting - sånt som kan visa vårt värde. T.ex. en miljon på banken eller en splitterny, betald, XC90. Men ens värde finns inte där ute och kan inte mätas i pengar eller statusprylar - ens sanna värde är vad du själv värderar i ditt eget inre.

Vi mäts också i hur mycket vi har presterat, vilka resultat vi har fått, och så jämförs vi ofta med andra i samma bransch eller situation. Men hur ofta mäter du och jag vårt värde i inre värden? Hur mäter vi dessa saker? Ja ett sätt är att mäta hur ofta vi kan ta motgångar utan att dras in i ett s.k. drama (där vi identifierar oss med egots kamp). Ett annat sätt är att tänka hur mycket pengar vi faktiskt kan ta emot! Jamen, säger några, kan vi inte ta emot hur mycket pengar som helst!?

Nej, vi kan inte ta emot hur mycket pengar som helst - får vi för mycket pengar kan vi inte hantera dem! Vi slösar bort dem på mindre än ett år - även om det är tio miljoner vi får. Eller så blir vi så rädda för att bli av med alla pengarna att vi snålar med dem! Hur vi än gör så blir en för stor summa pengar alldeles för svårt att hantera!

Hur mycket pengar kan du ta emot och känna att du verkligen kan hantera dem på ett bra sätt? Om du verkligen tänker efter så inser du att där också ligger din känsla för ditt eget värde.

Men om vi släpper det här med pengar och Rolls Royce/Bentley så är det bra att ta sig en funderare över hur vi värderar oss själva. Det klassiska i andliga kretsar är att det är svårt att ta betalt för sina tjänster - vad är för dyrt och vad är för billigt? Vi börjar jämföra oss med andra - hur mycket tar de andra betalt för samma tjänster som jag kan erbjuda? Om det nu finns någon som håller på med just det jag håller på med förstås...

Det här är ett vanligt och ganska stort problem - vi låter andra behandla oss hur som helst utan att vi säger ifrån ibland! För att komma till rätta med detta så behöver vi sluta jämföra oss med andra - och ställa oss frågan "Är jag värd det här eller har jag låtit andra köra över mig bara för att passa in?".

Vad har du för värde - och hur värdesätter du dig själv? Kommentera gärna så att alla andra som läser kan ta till sig din stora visdom!

2 kommentarer:

  1. En klok lärare i Livet sa en gång angående att ta betalt:
    "Ta så mycket betalt att både du och kunden känner sig nöjda. Levererar du sedan med så bra kvalitet att kunden helst skulle velat betala mer har du fått en nöjd kund som återkommer, oavsett pris."
    Känns som en bra riktlinje tycker jag. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken jättebra lösning på problemet med att ta betalt Ewa!
      Jag kan inte annat än att hålla med om det genialiska i att göra bägge nöjda :-)

      Radera