tisdag 28 april 2020

Inspiration - var är källan? Från musik till köttfärssås...

Var kommer inspiration ifrån?

När jag började spela och skriva egen musik för 40 år sedan kunde jag skriva flera låtar samma dag. Det är klart att alla blev inte helt perfekta - men det fanns en outsinlig inspiration för nya låtar. Dessutom hade vi väldigt enkel utrustning och enkla instrument - så behövde man få till havsvågor (som man lätt skulle kunna få till med synt, om man hade en sådan) fick man experimentera fram det! Kreativiteten kände inga gränser!!!

Idag har jag allt jag över huvud taget behöver för att göra musik - men oftast så saknas inspirationen, det blir väldigt ofta samma stil som jag alltid har gjort och det är ju inte inspiration (utan det är en vana). Men nu senast två veckorna har jag fått väldigt mycket inspiration att skriva och spela in musik - jag är alldeles häpen över fenomenet och har funderat över var inspirationen kom ifrån.

Jag måste ta kvantfysiken till min hjälp för att förklara min bild (ja just det, min bild) av hur jag uppfattar det här med inspiration. Ponera att det egentligen inte är jag själv som gör musiken, att det är någon källa utanför mig som skickar ut musiken i vårt universum för oss att plocka upp här på jorden... Ungefär som Mozart, som det sades var oerhört begåvad med att skriva ner allt han fick till sig från "Gud" - han suddade aldrig i sina nötter (notskrift) eftersom allt var solklart för honom från början till slut! När andra tyckte att han skulle ändra i sina nötter så vägrade han - det var precis så som han hade skrivit ner dem som det skulle vara!

Jag tror att det är på det viset - inspiration skickas ut i universum till ny musik och vissa personer plockar upp detta "budskap" och formulerar det i ny musik. Ungefär som en radiosändare/radiostation. På en viss frekvens hittar vi P3, som har en viss typ av musik, och på en annan frekvens hittar vi P2, som har en helt annan typ av musik. Jag som musiker är radiomottagaren som rattar in en viss kanal och från den kanalen kommer det inspiration från universum som passar min stil på musikskapande. Eftersom vi är fler som lyssnar på samma kanal kan vi alla som gör det få inspirationen till de nya musikstyckena!

Men det här med inspiration för att göra ny musik kan inte enbart ha att göra med vad som finns i etern så att säga - vissa skriver hur mycket låtar som helst, år ut och år in, medan jag har haft idétorka i säkert 20 år nu (bara skrivit några enskilda stycken - inget att jämföra med det inspirerade 80-talet för mig)! Jag tror att det har att göra med flera olika saker.

Ett av de faktum jag känner är att det inte är roligt att hålla på och göra samma sak hela tiden - jag behöver få känna att det jag gör är nydanande eller på något annat sätt känns meningsfullt! Att göra en ny låt på ungefär samma sätt som en gammal är oinspirerande - men har jag lyckats med något fantastiskt och gjort en låt jag verkligen känner för så är det lätt att jag tänker att så ska man göra nya låtar, det har blivit en vana och då kommer det här med vanor in!

Vanor kommer från program i hjärnan - och man säger att 95% av allt vi gör när vi är 35 år eller äldre är styrt av dessa program!!! När vi ska lära oss något nytt får vi hålla på och repetera det om och om igen. Det fick jag göra när jag som blivande 40-åring skulle ta körkort för bil - ja, ni läste rätt! Men idag, 20 år senare, behöver jag inte fundera på hur man gör för att köra bil, prata med min passagerare, ha koll på vart jag ska och att se till att inte köra på något eller någon! Hur kommer det sig? Jo det är för att det har blivit ett (eller är det flera?) av de där programmen!

Jämför med något annat så ser du att det finns program lagrat på din interna hårddisk - för du behöver inte fundera över hur du gör när du ska gå upp ur sängen på morgonen, eller hur du borstar tänderna, eller stanna upp bara för att du råkar få en tanke i huvudet! Allt det där är program som gör att du kan fokusera på de där 5% som är medvetna val du gör varje dag - programmen tillhör det undermedvetna.

Så om vi återvänder till musikskapande och inspiration så känns det som att för att skapa helt nytt material så behöver jag använda mig av mina 5% av medvetna val i stunden när jag skapar musiken - lyssnar jag för mycket på programmen som finns i mitt undermedvetna så blir det samma musik som jag gjort förut, med ganska små skillnader egentligen!

Inspiration för mig är framför allt när jag ska skapa ny musik - men det kan vara vad som helst som är kreativt arbete (målande, dans, skulpterande, stickande, matlagning etc.) och jag tror att det fungerar på samma sätt. Är man inte bekymrad om att det hela tiden blir lika så är det ju inget problem - men vill man hitta variation, vilket kanske matlagning är ett jättestort område, så behöver man börja experimentera med helt nya ingredienser! Mitt favoritrecept på köttfärssås kom till av en slump - jag hade handlat alla ingredienserna och skulle just börja laga till den, när jag upptäckte att jag hade glömt grädden!

För er som känner mig så vet ni att jag är en sådan som säger typ "aha, det här var intressant - hur kan jag se annorlunda på det här?". Jag tittade i skafferiet och där hittade jag en oöppnad flaska cognac. Jag tänkte att om farmor kan använda cognac i bakningen så skulle jag väl kunna ha det i matlagningen... Sagt och gjort, istället för grädde fick det bli cognac - och det blev en särdeles god smak på den köttfärssåsen, vilket ett antal av mina vänner kan intyga!

För den som skulle vilja testa detta recept så hör av er till mig - det gäller att ha tillräckligt mycket cognac i köttfärssåsen för att den ska bli så där fantastiskt god. Har man för lite i så är det ett himla slöseri - både dyrt och inte tillräckligt smakfullt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar