tisdag 14 juli 2020

Känslor och känslomässiga reaktioner - del 2

Har känslor kraft - mer än att ge ett musikstycke eller ett talat ord en känsla av äkthet?

Absolut! Inom kvantfysiken talar man ofta om att det är känslan som man lägger i något som leder till det slutliga resultatet. Med det menar man att den starkaste känslan i ett visst sammanhang är den som skapar resultatet - t.ex. när man ska göra något som känns osäkert eller otryggt så ska man skapa känslan av att man lyckats med uppgiften! Det är det idrottare tränar på, att känna att de klarar den där magiska prestationen som är på gränsen för vad de egentligen klarar.

Så kraften i känslan är det vi behöver sträva efter när vi hanterar och uttrycker våra känslor - och då säger det sig självt tycker jag att de känslor vi ska fokusera på är de positiva, uppbyggande känslorna. Lägger vi all vår kraft på allt som kan gå fel, eller på resultat som vi egentligen inte vill ha, så blir ju den här fantastiska kraften bortslösad!

"Se upp för hålet i vägen där - cykla inte ner i hålet", säger vi till vårt barn som just lärt sig cykla. Vad leder det till? Det leder förstås till att det enda som barnet fokuserar på är hålet i vägen och lika pricksäkert som en forward på fotbollsplanen inför ett fritt mål lekande lätt gör mål kommer barnet att cykla ner i hålet! Det vi fokuserar på har en tendens att skapa vår verklighet - så även med våra känslor. Vårt undermedvetna, som är den del av vår medvetenhet som skapar vår tillvaro, vet inte skillnaden på en önskad känsla och en oönskad - det vi sänder ut kommer tillbaka som ett brev på posten.

Så alla dessa tankar vi har och som skapar känslor inom oss förser oss med fantastiska möjligheter - allt vi väljer att tänka och känner för har möjligheten att bli vår verklighet! Det enda som står i vägen är alla känslor vi har lagrat inom oss under livet vi har levt och som inte bekräftar det vi önskar oss. Om jag vill känna glädje i livet kan jag inte lägga all min vakna tid på allt som oroar mig - inte heller kan jag ha cementerat känslor av fattigdom om jag vill ha överflöd, oavsett vad detta överflöd handlar om!

Har jag under större delen av livet lagt en massa energi på att skapa begränsande känslor så har detta blivit en del av min verklighet - då räcker det inte med att säga "åh vad livet är underbart" en gång för att det ska bli så, det kräver repetition ända tills de gamla känslorna har minskat så mycket i styrka att de nya har fått övertaget.

Inom ridsporten myntade en lärare uttrycket "det tar tio tusen gånger att byta ut ett gammalt felaktigt ridmönster"! Har man lärt in fel så sitter det i kroppen och det tar lång tid att byta ut det mot något nytt. Men ska man bry sig då? Självklart - annars kommer ju livet att fortsätta vara likadant som det alltid har varit! När vi tror på det vi känner så börjar nya neuroner i hjärnan att skapas och då byter vi samtidigt ut de gamla som inte längre tjänar vårt syfte!

Jag återkommer till det här med "min historia", ett av mina gamla bloggavsnitt. Där handlar det om att byta ut sina känslor om sig själv, genom att fråga sig vem man egentligen är. Identifierar man sig med det man känt under längre tid blir man sådan - men genom att byta ut gamla trosföreställningar och ersätta dem med känslor och uppfattningar som ger helt nya kvaliteter i ens liv så kan vi förändra både oss själva och våra liv!

"Känslan är hemligheten"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar