tisdag 19 maj 2020

Vad är lycka för mig - och för dig?

Jag läser och jag läser böcker dagarna i ända och ett av de områden jag är speciellt förtjust i just nu är det som handlar om att manifestera - för det finns en otalig mängd böcker som har skrivits om detta lockande område och alla är precis lika övertygande!

Men den jag håller på och läser nu tar upp ett nytt tema som jag inte har läst om i de andra och det är ett väldigt relevant tema som går att prata om även för "vanliga människor" som inte tror på den s.k. "attraktionslagen". Temat är just vad vi associerar med lycka!

Vad då lycka kanske en del tänker? Är inte attraktionslagen just det som ska göra oss lyckligare? Mera pengar, ett jobb som man trivs med, relationer med fantastiska människor och en kropp som tål att visas (och beundras) på Beach 2020! Ja det kanske är så vi tänker oss att vi ska bli lyckliga... men är det egentligen det?

"Den amerikanska drömmen" är att så tidigt som möjligt göra sig ekonomiskt oberoende så att man kan gå i pension och bara njuta av resten av livet - enligt en del amerikanska böcker jag läst. Så kanske det har sett ut för en del svenskar också... Men nu när många av oss har varit tvungna att arbeta hemifrån på grund av coronakrisen så undrar jag hur många av dessa som egentligen skulle ha njutit av att vara hemma permanent (utan att arbeta)? Till och med jag som har en massa olika intressen som jag kan hålla på med och som dessutom inte är rädd för att gå ut tycker att det är tråkigt att vara så här instängd!

Så igår (lördag) tog jag mig en tur med bilen till Nora för att byta miljö och besöka ett café och ta en fika där. Det är en timmes bilfärd enkel väg ungefär. Jag kom fram och hittade till slut Kafé Strandstugan dit jag hade en bild av att jag ville besöka. Jag blev stående där och tittade på en gård som var helt folktom. Stängt tänkte jag - men såg en skylt där som sade att de öppnade för säsongen den 16 maj! Jag tänkte, det måste ju vara idag?! Halv sex var klockan och så fick jag se att de hade öppet till halv sju :-)

Jag beställde nånting som jag tror hette "kafferep" - och fick kaffe med ovispad vispgrädde (som jag frågade om de hade) och tre sorters bakverk. Jag installerade mig i stugan där kaminen hade värmt upp den och bara njöt... :-)



Det skulle jag vilja kalla Lycka! Pengar i all ära, visst är det roligt att ha pengar men det köper inte lycka! Visst, jag betalade för både resan och fikat - men det hade jag gjort även om det hade varit mina sista slantar jag spenderade. För det var inte för att jag hade en massa pengar att sätta sprätt på som jag tog bilen på denna resa utan det var ju lyckan efter att få komma ut och göra något annat!

Tillbaka till vad lycka är, eller inte är...

Vi sätter så mycket tillit till att lycka är allt materialistiskt - pengar, hus, bil, prylar, shopping, rätt jobb osv. Även hälsa och utseende, relationer och vänner är viktigt för oss och det är det som avgör hur lyckliga vi är, eller är det så?

Inom kvantfysiken (och speciellt området Epigenetik) pratar man om att vi kan leva mycket längre än vi gör - flera hundra år kan man bli säger de!!! Ja, det är inte en saga ur bibeln (t.ex. Noah som lär ha blivit 900 år gammal), utan det är vetenskap! Tänk att ha en sådan hälsa att man kan leva i flera hundra år! Men skulle vi vilja?

Så hälsa och pengar är inte allt - inte heller att äga den mest fantastiska bilen eller ha det mest fantastiska jobbet! Lycka är mer värt tycker jag - det förutsätter att man har det man vill ha och att man är långvarigt lycklig med det (oavsett om man har mycket eller litet av vad som helst)!

Så avslutningsvis tänker jag att man gör en reflektion över vad det är man egentligen vill ha. Är det mer pengar eller ett bättre jobb, drömhuset eller den perfekta relationen, en kropp som man kan visa upp på stranden eller att komma dit med en bil som väcker avund i alla andra?

Jag tror inte något av allt det där materiella eller detaljerna är det som är viktigt - och det säger författaren till boken jag nämnde också - utan det är, när vi önskar oss något så ska det vara mer generellt och inbegripa lycka för att det ska bli riktigt värdefullt.

Utan lycka är pengar och hälsa eller något annat av det som jag räknat upp nästan inget värt! Vad gäller för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar