tisdag 12 maj 2020

Om folk bara visste...

Vi lägger ner otroligt mycket tid på att läsa tidningar, titta på tv, kolla nyheterna, lära oss en massa fakta (både i skolan och när vi blir vuxna)!

Hur mycket kan vi egentligen? Allt det vi har lärt oss - är det sant och har vi fått den rätta vinklingen på alla de frågor som intresserar oss (eller borde intressera oss)?

Det här är jätteviktiga frågor som var och en av oss borde ställa till oss själva!

Hur vet vi egentligen vad som är sant och vad som är propaganda - kan vi lita på att de så kallade vetenskapliga slutsatserna faktiskt är pålitliga och det vi behöver känna till?

Jag kommer skriva ner några saker här som säkert inte följer det vi en gång fick lära oss. Det gör jag inte för att säga att de sakerna är rätt och därmed skapa nån slags krigföring mellan olika ståndpunkter. Jag skriver dem för att du som läsare kanske får en aha-upplevelse och börja tänka efter - och blir den stor så kanske du också kommer börja söka efter fakta själv! Jag vill egentligen bara väcka det ifrågasättande sinnet!
______________________________________
  • Hur många celler har vi i vår kropp på ett ungefär?
50 biljarder celler - det är 50 000 miljarder celler! Varje cell är som en egen individ, med behov som måste tillfredsställas hela tiden för att den ska kunna utföra sin uppgift! Cellerna samarbetar - för om inte cellerna skulle samarbete skulle obalans uppstå och då blir kroppen sjuk! Jämför det med 10 miljarder människor på den här planeten och hur mycket krigföring som finns mellan mänsklighetens "celler (vi människor)"! Hur kommer det sig att cellerna i kroppen fungerar så bra? Det beror på att de samarbetar!
Fundering: Vad fick vi lära oss om mänskligheten (och även djurlivet) i skolan? Jo att allt handlar om konkurrens - den som är starkast överlever! Om jag säger att det vi fick lära oss är fel, att allt egentligen handlar om samarbete, vad tänker du då?
  • Vad är skillnaden mellan det medvetna och det undermedvetna sinnet?
Vid 35 års ålder sysselsätts det undermedvetna sinnet till 95% av all tid vi är vakna - endast 5% av tiden används till det medvetna sinnet. När jag sätter mig bakom ratten i bilen och kör iväg så går det på rutin - det undermedvetna har allt färdigprogrammerat hur jag ska köra bilen och 5% behövs enbart för att hantera sånt som inte går att förprogrammera (t.ex. att en person kliver ut på gatan mitt framför bilen utan att se sig för).
Det undermedvetna är allt det som vi har programmerat in och som vi nu låter hantera det mesta i vårt liv. När jag tänker använder jag mina 5% av det medvetna sinnet - för det mesta av det jag tänker är repetition av sånt jag redan tänkt tidigare och då behövs knappt 5% för nytänkande! I ett tidigare blogginlägg pratade jag om hur jag tänkte utanför boxen på UGL-kursen - det var ett typiskt exempel på nytänkande! Man kan likna det undermedvetna vid en gammal klassisk kassettbandspelare/videospelare - dags för bilkörning=ladda program för detta; dags för föreläsning inför människor=ladda program för att tala, att röra mig på scenen, att veta vad jag ska tala om. 5% medvetenhet krävs för att se lyssnarnas respons på det jag säger - eller att komma på någon vinkling av det jag säger som gör det lättare för lyssnarna att ta till sig mitt budskap!
Fundering: Hur kommer det sig att så mycket av det vi gör är inlärt beteende och hur gör man för att bryta ett visst inlärt beteende?
  • The Matrix - science fiction eller dokumentär?
Har du sett första filmen i serien The Matrix (utkom 1999)? Där fick huvudpersonen valet att ta ett blått eller ett rött piller. Valde han det blåa så kunde han fortsätta leva i omedvetenhet om hur allt styrdes - valde han det röda så blev han medveten! Naturligtvis valde han det röda, annars hade det inte blivit en sån populär, men svårbegriplig, dokumentär! Ja, jag skrev dokumentär - för det är faktiskt så det fungerar!
Vi är programmerade från den stund vårt första hjärtslag slår i mammas mage och om vi inte gör något åt det så är det så för resten av livet. Redan i mammas mage börjar vi anpassa oss till det liv som väntar utanför den skyddade zonen. Vi uppfattar, genom den "information" som vi får till oss genom alla kemiska processer som sker i moderns kropp under graviditeten, världen så som modern uppfattar den. När vi sen föds så har vi ju ingen kunskap om vad som är rätt eller fel, utan det enda vi kan förlita oss på är att göra som omgivningen gör - det klassiska att man ser i sina barn det man själv gör utan att vi tänker på det!
Man kan säga att fram till 6-7-årsåldern så är vi som en filmkamera som registrerar allt som sker och vi lagrar de filmerna i vår hårddisk direkt - utan att filtrera eller redigera! De blir programmen som jag pratade om i förra punkten. Det är först när man slutar att bete sig som ett dataprogram som man tar det röda pillret - vilket sker när vi blir djupt förälskade, för då är det precis som om allt det gamla som vi klagar på plötsligt försvinner (för en tid i varje fall)!
Fundering: Hur kommer det sig att våra lagrade program plötsligt blir som raderade när vi blir djupt förälskade, vad är det som är unikt i det tillståndet - och kan vi dra nytta av det på något sätt?
  • Stress - bra eller dåligt?
Man brukar prata om bra och dålig stress - den bra stressen gör att vi presterar på topp i viktiga situationer och dålig stress är när vi tappar förmågan att kunna hantera det vi håller på med.
Men jag skulle vilja lyfta fram stress ur perspektivet det som gör att vi blir sjuka, för där saknas det kunskap hos många tycker jag mig se...
När vi bodde på savannen för tusentals år sedan var stress nödvändigt för överlevnaden - då kunde vi inte släntra iväg om ett lejon jagade en, i varje fall inte om vi ville överleva. Idag fungerar stressen på samma sätt - skillnaden är dock att då var stressen kortvarig, vilket den inte är idag! Det här får betydelse för hälsan - för när vi hade undkommit att bli byte för ett rovdjur kunde vi återhämta oss, men det är inte lika enkelt idag när stressen inte handlar om ett vilddjur som försöker hinna ikapp oss.
Det finns två tillstånd i kroppen som är viktiga för vår överlevnad - stressen som tar oss bort från en (ofta yttre) fara samt hanteringen av kroppens alla tillväxtprocesser. När vi inte är stressade ser kroppen till att hantera alla inre tillstånd som hotar kroppen - t.ex. alla miljontals celler som dör varje dag, obalanser i form av bakterier, virus och andra sjukdomar. Men bägge dessa tillstånd kan inte fungera samtidigt - antingen är vi jagade av ett lejon på savannen, och då går allt blod till armar och ben för att försöka fly faran, eller också tar kroppen hand om cellförnyelse, bekämpande av bakterier och virus m.m.
Fundering: Om stressen är mer eller mindre konstant vad händer då med kroppen? Speciellt får vi tänka på detta i dessa otrygga tider som präglar människorna just nu över hela vår jord.
__________________________________

Det här är bara några få saker som jag har tagit upp och som jag tycker är värdefull kunskap - det finns ju så otroligt mycket mer som vi egentligen borde kunna och dra nytta av, men sån kunskap är inte så enkel att få tag i.

Jag har haft turen att hitta olika kanaler som förmedlar den här typen av kunskap, med riktiga vetenskapsmän som förstår vad det handlar om och som förmedlar det på ett så enkelt sätt så att även en enkel själ som jag förstår! Tyvärr är det oftast på engelska men det har inte varit något problem för mig, men för vissa är det svårt att lyssna på engelska/amerikanska talare utan text. Nu kommer det lite serier och kurser som översätts till svenska - men de får man hitta på internet, för på de vanliga tv-kanalerna går de inte.

Innehållet för frågeställningarna ovan har jag hämtat från forskaren Bruce Liptons otroligt bra serie Inner Evolution som går på den alldeles fantastiska kanalen www.GAIA.com - väl värt en månatlig investering på cirka 120 kr, om jag ska jämföra den med Netflix. Gaia är ungefär som Netflix - med fokus på upplysning istället för underhållning!

Det här blev ett jättelångt inlägg - men jag hoppas att det har väckt lite tankar och kanske till och med ett intresse för att söka efter mer! Hör i så fall av dig så berättar jag var man kan hitta fantastiska program om hur man förändrar sitt liv, skapar bättre hälsa och kunskap om hur vår värld egentligen kan fungera optimalt. En bra start är att börja fundera - och vill man veta mer så är www.Gaia.com en fantastisk början för att hitta informationen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar